کود ورمی کمپوست چیست؟

کود ورمی کمپوست چیست؟

ورمی به معنای ( کرم ) و کمپوست به معنی (کود عالی ) است؛ ورمی‌کمپوست،‌ ضایعات و مواد زائد مانند زباله‌ها را به خاک و کودی غنی تبدیل‌ می‌‌کند. کود ورمی کمپوست تقریباً از کرم قرمز ساخته شده و یک نوع کود فوق العاده برای گیاهان است؛ چون این کود علاوه بر خود کرم حاوی فضولات و اجساد کرم‌ها نیز هست.
کرم‌ها برای خاک بسیار مفید میباشند زیرا با تغذیه از عناصر داخل خاک و آمیختن آنها با آنزیم بدن خود به قدرت باروری خاک اضافه می‌کنند هم چنین با حرکت مداوم در خاک ایجاد حفره می‌کنند و به گردش اکسیژن در خاک کمک زیادی می‌کنند. ورمی کمپوست نه تنها از نظر مواد مغذی غنی است همچنین از طریق می‌کروارگانیسم هایی که خاک سالم را ایجاد و حفظ‌ می‌‌کنند نیز اهمیت دارد.
از آنجا که خاک کمپوست معمولاً در مقادیر کم تولید می‌‌شود‌،‌از ورمی کُمپوست اغلب برای سخت‌ترین و مستحق‌ترین گیاهان استفاده می‌‌شود. مخلوط منظم  کمپوست با خاک باعث تقویت خاک می‌‌شود. ورمی کُمپوست با کیفیت دارای بوی کم و طبیعی است و کاملاً برای استفاده در محیط داخلی مناسب است.

کود ورمی کمپوست چیست؟

کود ورمی‌کمپوست یک نوع کود طبیعی و آلی است که توسط کرم‌های کمپوست (ورمی‌کمپوست) تولید می‌شود. این کرم‌ها به عنوان “مهندسان خاک” شناخته می‌شوند و نقش مهمی در بهبود ساختمان خاک و تهویه آن ایفا می‌کنند. ورمی‌کمپوست شامل موادی مانند کود حیوانی، پوسیدگی‌های گیاهی، کاغذ، خاک و سایر مواد آلی است. این مواد توسط کرم‌ها مصرف می‌شوند و در اثر فعالیت‌های آنها، یک کود غنی و حاوی عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان تولید می‌شود.
ورمی‌کمپوست از نظر ترکیب غذایی و نیروی تغذیه‌ای برای گیاهان بسیار مؤثر است و می‌تواند بهبود قابل توجهی در میزان رشد و عملکرد گیاهان ایجاد کند. علاوه بر این، استفاده از کود ورمی‌کمپوست در کشاورزی و باغبانی، منجر به حفظ سلامت خاک، کاهش نیاز به مصرف کودهای شیمیایی و کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود.

انواع کود ورمی

این که کود از چه پایه ای باشد و چه موادی همراه با کرم ‌ها به خاک اضافه شوند، می‌تواند در تعیین  نوع کود موثر باشد. به همین علت کود ورمی می‌تواند به سه دسته انواع حیوانی (گاوی و گوسفندی) ، پسماندها شهری و همینطور کود خاک برگ (از دو نوع دیگر ضعیف‌تر) تقسیم‌بندی شود.
در هر کدام از این سه نوع کود، کود پایه برای مدتی نگهداری می‌شود (بین یک الی دو ماه) و بعد از گذشت این دوره کرم‌ها به آن اضافه می‌شوند. ترکیب کود آلی با کرم ‌ها همان کود ورمی کمپوست شده که حال باید به خاک اضافه شود. خاک به خوبی شخم میخورد که کود به تمام قسمت‌های آن نفوذ کند. نکته‌ ی مثبت دیگر در رابطه با حضور کرم‌ها در خاک عبور آن‌ها از قسمت‌ های مختلف و ایجاد حفره در خاک برای اکسیژن‌رسانی بیش‌تر به تمامی قسمت‌ها خواهد بود.

مشخصات بهترین کود ورمی کمپوست چیست؟

برای این که بتوانید بهترین نوع این کود را تشخیص دهید، باید چندی فاکتور را بررسی کنید. بدانید که اگر از کود ورمی کمپوست مناسب و باکیفیت استفاده نکنید، نه تنها تأثیرات مثبت آن را نخواهید داشت، بلکه ممکن است نتیجه عکس داده و به محصول شما آسیب وارد شود.

خواص کود ورمی کمپوست؛ در صورتی حاصل می‌شود که کود شما دارای مشخصات زیر باشد:

  1. سازگاری برای ماندن در آب داشته باشد.
  2. به دور از هر گونه میکروب و کامل تمیز باشد.
  3. سنگین نبوده و سبک وزن باشد.
  4. مواد پایه و تشکیل ‌دهنده آن کاملاً ارگانیک و عالی باشد.
  5. بو و گازهای آزار دهنده و سمی تولید نکند.
    و در نهایت می‌ توان گفت که هر چقدر خاک شما دارای مواد عالی بیش‌تری باشد، کرم‌ها تغذیه مناسب‌تری داشته و مواد خارج شده از آن‌ها نیز می‌تواند تأثیرات بهتری روی خاک داشته باشد.

کود ورمی کمپوست چیست؟

کاربرد کود ورمی

  • استفاده جهت میکروب کشی خاک
  • احیای اراضی کشاورزی و تخریب شده
  • احیای زمین‌های اطراف راه‌ها و جاده ها
  • به عنوان کود برای چمن پارک ها‌،‌ زمین بازی فوتبال‌،‌ زمین بازی گلف و…
  • برای تولید آجر هم می‌‌توان از خاک کمپوست استفاده کرد.

مزایای کود ورمی

  • بهبود جوانه زنی بذرهای نشاء
  • افزایش ریشه زایی گیاه، مقاوم سازی آن در برابر آفات و جلوگیری از سوختن ریشه و برگ گیاه
  • افزایش گل دهی، طول عمر و به طبع آن افزایش محصول
  • بهبود طعم و مزه محصول و بهتر شدن کیفیت خاک
  • کمک به متعادل کردن و بافرینگ pH بستر در گلخانه های هیدروپونیک

عوامل موثر قیمت ورمی کمپوست

ورمی کمپوست با توجه به نوع مصرف و نوع بسته‌بندی قیمت‌های متفاوتی دارد. همچنین نوع مواد اولیه تشکیل‌دهنده خاک ورمی کُمپوست که می‌‌تواند از کود‌های گاوی و گوسفندی یا از زباله‌های شهری و یا از برگ خشکیده درختان باشد.ویژگی های خاصی مانند قابلیت نگه داشتن آب به صورت طولانی که موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌‌شود یا استفاده از مواد ارگانیک در فرایند تولید نوع بسته بندی که می‌تواند از جنس کاغذ، پلاستیک، پارچه و … باشد.

شرایط خرید ورمی کمپوست

ورمی کمپوست را‌ می‌‌توانید از گلخانه‌ها و فروشگاه‌های کشاورزی تهیه کنید اما راحت ترین روش برای خرید و سفارش مناسب‌ترین ورمی کُمپوست سفارش آنلاین آن می‌باشد.
امروزه با پیشرفت فناوری و امنیت فضای مجازی میشود به راحتی محصولات مورد نیاز را از فروشگاه‌ها سفارش داد و از کیفیت آن اطمینان داشت نکته قابل توجه در سفارش آنلاین این است که از سایت و فروشگاه‌های معتبر سفارش داده شود.

قارچ برتر با پشتوانه بیش از پانزده سال سابقه در تولید تجهیزات سالن قارچ با برند سهند هواساز و فروش مواد اولیه آماده خدمت رسانی به شماست .
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تجهیزات سالن قارچ و مواد اولیه سالن قارچ تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
02156545923
09127021828

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *