نحوه تشخیص قارچ سمی و خوراکی

چگونه بفهمیم قارچ خوراکی است یا سمی؟

نحوه تشخیص قارچ سمی و خوراکی چگونه است؟ قارچ‌ها را با توجه به  ویژگی‌های گوناگون آن‌ها می‌توان دسته بندی کرد. یکی از این ویژگی‌ها خوراکی یا سمی بودن قارچ‌ها است. در این مقاله قصد داریم به توضیح درباره‌ هر کدام از این نوع قارچ‌ها بپردازیم.

قارچ خوراکی

قارچ خوراکی همان گونه که از اسم آن‌ مشخص است، نوعی از قارچ‌ها است که می‌توانید آن‌ها را به صورت خوراکی مصرف کنید. از این قارچ‌ها در تهیه بسیاری از غذاها استفاده میشوند. در هنگام تهیه قارچ خوراکی لازم است به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید و یا از کسانی که در این زمینه اطلاعات کافی دارند، تحقیق کنید. قارچ خوراکی در مواردی ممکن است شباهت زیادی با قارچ غیر خوراکی و سمی داشته باشد که در این حالت باید از راه‌های تشخیص تفاوت قارچ‌های خوراکی و سمی استفاده کرد.

قارچ سمی

نوع غیرخوراکی قارچ‌ها، قارچ‌های سمی هستند. البته بهتر است بدانید قارچ‌های سمی تنها برای انسان‌ها ممنوع بوده و برای حیوانات ممنوعیتی ندارند. نوع شدید قارچ‌های سمی حتی ممکن است باعث مرگ افراد بشود.علائم مسمومیت مصرف قارچ سمی در افراد مختلف و نوع قارچ متفاوت است. اما به شکل کلی حدود سه روز تا یک هفته بعد از مصرف قارچ سمی علائم شدت پیدا خواهند کرد. از علائم مصرف قارچ سمی می‌توانیم به مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی مثل اسهال، تهوع، آتش بدن و سرگیجه اشاره کنیم.

قارچ‌ های سمی چه مشخصاتی دارند؟

اول باید ببینیم که آیا روش تضمین شده ‌ای برای تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی وجود دارد یا خیر؟واقعیت این است روش ‌هایی برای تشخیص قارچ ‌های غیر خوراکی وجود دارد اما نمی ‌شود تضمین داد که اگر قارچ در این دسته ‌ها نبود، به ‌طور قطع قابل خوردن است.
فلحال چند روش برای تشخیص قارچ سمی و خوراکی نیز وجود دارد که در ادامه به  بررسی آنها خواهیم پرداخت:

قارچ سمی

کلاهک قرمز رنگ قارچ

اگر در طبیعت‌ به قارچی برخورد کردید که کلاهک آن قرمز رنگ است، بهتر است فکر مصرف آن را هم از سر بیرون کنید چون احتمالاً یک قارچ از گونه‌ ی Amanita یا همان قارچ مگس و آمانیتا موسکاریا (Amanita muscaria) است. اگر چه ظاهر این قارچ جذاب است اما این قارچ علاوه بر سمی بودن، اثرات مواد روان گردان نیز دارد و می‌تواند بر روی اعصاب و مغز مصرف کننده نیز اثر بگذارد. قارچ‌ آمانیتا موسکاریا (Amanita muscaria) با درختهای کاج هم زیستی دارند. به همین علت احتمال مشاهده‌ی آنها در کنار درختان کاج زیاد است.
بیشتر بخوانید: تجهیزات سالن قارچ

تشخیص قارچ سمی
کلاهک زرد و قهوه‌ای محدب

راه بعدی برای تشخیص قارچ خوراکی، توجه به نوعِ کلاهک قارچ و رنگ آن است. نوع دیگری از قارچ‌ های سمی و غیرقابل مصرف، گالرینا مارگیناتا (Galerina Marginata) است. این نوع از قارچ‌ ها کلاهکی محدب به سمت پایین دارند و رنگ کلاهک آنها هم اصولا قهوه‌ای و یا زرد رنگ است.قطر کلاهک‌ در قارچ Galerina Marginata می ‌تواند تا حدود 10 سانتی ‌متر هم رشد کند. به‌ علت شکل محدب گونه‌ ی کلاهک این قارچ به آن «قارچ جمجمه ‌ی پاییز» هم گفته می ‌شود پس بهتر است به این قارچ حتی نزدیک هم نشوید.

قارچ آمانیتا

قارچ آمانیتا فالوئیدس

یکی دیگر از انواع قارچ‌ های سمی و کشنده قارچ آمانیتا فالوئیدس (Amanita phalloides) است. بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو این مدل از قارچ بیشتر از سایر قارچ‌ ها با نوعِ خوراکی قارچ اشتباه گرفته می‌شود و همین علت سبب شده است تا تعداد مسموم شدگان توسط این قارچ، بسیار زیاد باشد. همین موضوع باعث شده است تا به این قارچ، لقب فرشته‌ی ویرانگر بدهند.شکل قارچ آمانیتا فالوئیدس خیلی شبیه به قارچ‌ های دکمه‌ای است و همین موضوع سبب می‌شود که با این نوع از قارچ‌ ها اشتباه گرفته شوند.

اگر چه در مقاله نحوه تشخیص قارچ سمی و خوراکی در مورد برخی از قارچ‌ های سمی و روش‌ های تشخیص آنها توضیحاتی داده شد، اما همچنان تأکید می‌کنیم که هیچ دستور العملی برای نحوه تشخیص قارچ سمی و خوراکی وجود ندارد. به همین علت قارچ مورد نیاز خود را باید از مراکز معتبر تهیه کنید.
بیشتر بخوانید: مواد اولیه سالن قارچ

آیا ممکن است قارچ خوراکی سمی شود؟

یکی از دغدغه‌ های اصلی افرادی که قصد خرید قارچ را دارند، سمی بودنِ قارچ‌ های پرورشی است. ریشه‌ ی این مسئله را باید در اخباری که در برخی رسانه‌ ها در سال 1397 منتشر شد جستجو کرد.
همان‌ طور که می‌دانید، در سال 97 بارش نزولات آسمانی شدت گرفت و همین موضوع سبب شد تا رشد قارچ‌ های وحشی در کوهستان‌ ها و جنگل‌ها شدت یابد.
برخی از افراد غیر مطلع و طبیعت‌ گردان نیز به‌ دلیل عدم توانایی در تشخیص قارچ خوراکی از سمی، اقدام به مصرف این نوع از قارچ‌ ها کرده و متأسفانه تعدادی از آنها نیز جان خود را از دست دادند.
موضوعی که به‌ دلیل اشتباه در خبررسانی، باعث این برداشت در شهروندان شده بود که قارچ‌ های پرورشی نیز ممکن است سمی باشند. موضوعی که به سرعت توسط سازمان غذا و دارو تکذیب شد.
توجه داشته باشید که قارچ‌ های پرورشی در محیط‌ هایی کاملاً استاندارد تولید می‌ شوند. همچنین تولید قارچ پرورشی تحت نظارت همیشگی وزارت جهاد کشاورزی است و برایِ پخش فرآورده نیز نیاز به مجوز سازمان غذا و دارو است.

بنابراین با خیالی راحت قارچ‌ های خوراکی تهیه شده از مراکز مجاز را در غذاهای خود استفاده و نگرانی از این بابت نداشته باشید. همچنین در صورتی‌ که با مشهورترین قارچ‌ های سمی ایران آشنا شوید، متوجه خواهید شد که این قارچ‌ ها تفاوت اساسی با قارچ‌ های پرورشی دارند.

رفع مسمومیت انواع قارچ ها

با مصرف انواع قارچ های سمی ممکن است افراد دچار مسمومیت شوند. جالب است بدانید بیش از ۱۰ مورد از علائم مسمومیت با قارچ تا به حال کشف شده است. توجه کنید که از ۲۰ دقیقه تا ۴ ساعت بعد از خوردن قارچ‌ های سمی این علائم را می توانید داشته باشید: حالت تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات و اسهال. اگر این نشانه‌ها بسیار شدید باشند احتمال بستری شدن فرد در بیمارستان نیز بیشتر می‌شود. البته یک سری علائم دیگر نیز بعد از خوردن قارچ های سمی به وجود می‌آید. کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس، یرقان، تشنج، بی حالی و ضعف از نشانه های مسمومست با انواع قارچ های سمی است.

خرید قارچ خوراکی

شما میتوانید برای خرید فله قارچ خوراکی با قارچ برتر در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *