دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش نیمه صنعتی

دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش نیمه صنعتی کدام‌اند؟

در این محتوا اطلاعات جامعی در مورد دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش نیمه صنعتی در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. آیا تا به حال آرزو داشته‌اید که قارچ‌های خوشمزه و مغذی خود را در خانه پرورش دهید؟ پرورش قارچ ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید! شما می‌توانید با تجهیزات و دانش مناسب به یک کشاورز پرورش قارچ خوراکی خودکفا تبدیل شوید. در این محتوا فهرستی از دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش نیمه صنعتی را ذکر خواهیم کرد. اگر می‌خواهید بدانید برای شروع پرورش قارچ نیمه صنعتی به چه دستگاه‌هایی نیاز دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

پرورش قارچ

انواع بستر برای تخم ریزی قارچ

در اولین قدم شما باید اقدام به کسب اطلاعات کافی در مورد انواع بستر کنید. بستر یک منبع غذایی برای قارچ‌های شما است. این ماده غنی از مواد مغذی است که میسلیوم قارچ را احاطه می‌کند و مواد ضروری برای رشد و باردهی قارچ را فراهم می‌کند. گزینه‌هایی از بستر که برای پرورش قارچ محبوب هستند، به صورت زیر است:

کاه: یک بستر همه کاره است که به راحتی در دسترس بوده و پاستوریزه آن آسان می‌باشد. کاه برای پرورش قارچ صدفی، یال شیر و پورتوبلو به خوبی کار می‌کند.

تراشه‌های چوب: تراشه‌های چوب منبع غذایی با ماندگاری بیشتری را برای پرورش قارچ نیمه صنعتی ارائه دهد.  این بستر مناسب برای شیتاکه، میتاکه و سایر قارچ‌های چوبی است. برای تهیه تراشه‌های چوب، انواع چوب سخت مانند بلوط یا افرا را انتخاب کنید.

خاک اره: زمانی که با مواد دیگر مانند سبوس یا پوسته سویا مخلوط شود، بهترین عملکرد را برای تعادل مواد مغذی دارد. خاک اره مناسب برای پرورش قارچ صدفی و قارچ دکمه‌ای است.

پودر قهوه: گزینه‌ای پایدار و غنی از مواد مغذی است که ایده آل برای پرورش قارچ صدفی می‌باشد.

مقوا: انتخابی مقرون به صرفه است، اما برای تغذیه متعادل به مکمل های اضافی نیاز دارد. برای قارچ‌های صدفی و برخی از گونه های Pleurotus بکار می‌رود.

کیسه های رشد برای تولید قارچ به روش نیمه صنعتی

درست است که کیسه‌های رشد را نمی‌توان جز دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش نیمه صنعتی قرار داد، ولی این کیسه‌ها جز وسیله‌های اولیه مهم برای پرورش قارچ محسوب می‌شوند. کیسه‌های رشد یک راه راحت و در دسترس برای پرورش قارچ، به ویژه برای مبتدیان ارائه می‌دهد. این کیسه‌های از پیش استریل شده و پر از بستر، محیط کنترل شده‌ای را برای استعمار و میوه دهی میسلیوم شما فراهم می‌کند. این کیسه‌های رشد نیاز به نصب و استریل کردن گسترده را از بین می‌برند.

پرورش قارچ

دماسنج برای پرورش قارچ

دما نقش مهمی در تولید قارچ به روش نیمه صنعتی دارد.  دما بر همه چیز از سرعت رشد گرفته تا باردهی در پرورش قارچ تأثیر می‌گذارد. انواع دماسنج مناسب برای تولید قارچ در سالن‌های متوسط به صورت زیر است:

  • آنالوگ: این دماسنج‌های کلاسیک پر از جیوه یا الکل هستند. این دماسنج‌ها مقرون به صرفه، ساده برای استفاده بوده، اما ممکن است به اندازه گزینه‌های دیجیتال دقیق نباشند.
  • دیجیتال: دقت بالا و خوانش دقیق را ارائه می‌دهد. دماسنج‌های دیجیتال اغلب با ویژگی‌هایی مانند یادآوری حافظه و هشدار عرضه می‌شوند که گران‌تر از مدل‌های آنالوگ هستند.
  • دماسنج کاوشگر: ایده آل برای اندازه گیری دمای داخلی بستر هستند. این نوع ممکن است دیجیتال یا آنالوگ باشد.

دستگاه آب پاش برای تولید قارچ به روش نیمه صنعتی

یکی دیگر از دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش نیمه صنعتی، دستگاه آب پاش است. رطوبت نقش حیاتی در پرورش قارچ ایفا می‌کند و بر همه چیز از کلون سازی مناسب تا قارچ‌های سالم تأثیر می‌گذارد. انواع آب پاش به صورت زیر است:

  • سمپاش‌های ماشه‌ای: سمپاش‌های دستی با مکانیزم ماشه‌ای، کنترل دقیقی بر شدت و جهت مه دارند.
  • سمپاش های پمپ: سمپاش‌های بزرگتر و تحت فشار با دسته‌های پمپ، ایده آل برای پوشش موثر مناطق بزرگتر هستند. این نوع برای استفاده طولانی مدت می‌تواند خسته کننده باشد.
  • رطوبت ساز اولتراسونیک: دستگاه‌های برقی یک مه ریز ایجاد می‌کنند که برای حفظ سطوح رطوبت ثابت در فضاهای رشد بزرگ‌تر ایده‌آل است.

تجهیزات و دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش نیمه صنعتی

  1. میکسر کمپوست: یکی از دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی ، میکسر کمپوست است. برای تولید در مقیاس بزرگ، یک میکسر کمپوست به ایجاد مخلوط‌های بستر سازگار کمک می‌کند.
  2. استریل کننده: استریل کردن تجهیزات و بستر برای جلوگیری از آلودگی حیاتی است. اتوکلاو یا استریل کننده‌های تجاری از جمله استریل‌کننده‌های پرکاربرد می‌باشد.
  3. قفسه بندی: فضای رشد خود را با قفسه‌های محکم برای مراحل میوه دهی باید سازماندهی کنید.
  4. اتاق میوه دهی: نور، رطوبت و دمای ایده آل را برای میوه دهی قارچ فراهم می‌کند. استفاده از چادر رشد یا اتاق را در نظر بگیرید.
  5. کنترل دما: برای پرورش قارچ باید از دمای ثابت با تشک‌های گرمایشی، ترموستات‌ها یا تهویه مطبوع اطمینان حاصل کنید.
  6. رطوبت ساز: رطوبت ساز از جمله دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش نیمه صنعتی است که اهمیت بالایی دارد. در سالن پرورش قارچ باید سطوح رطوبت بهینه را با یک مرطوب کننده یا مه پاش دستی حفظ کنید.
  7. روشنایی LED: طیف نور مناسب را برای رشد مطلوب با چراغ های LED تخصصی فراهم کنید.
  8. فن تبادل هوا: از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید و با یک فن تبادل هوا از راکد شدن هوا جلوگیری کنید.


خرید تجهیزات سالن قارچ

جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشخصات فنی کامل با کارشناسان قارچ برتر تماس حاصل فرمائید.
واحد فروش و امور مشتریان:
 02156543512
 02156545923
 02156545904
مدیریت : مهندس فاتحی 09122586618

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *